Mnoho rodičů by rádi naučili své ratolesti anglicky, jen neví jak a kdy začít. Co jste určitě nevěděli je, že vaše angličtina nemusí být perfektní, abyste mohli začít s výukou své ratolesti. Nejdůležitější je entusiasmus a také to, že dáte dítěti hodně odvahy a chvály. Vaše děti totiž od vás pochytí ten „drive“. Začnou mít stejnou radost jako vy z prvních slov a frází.
Nevadí, když jazyk nepochytí úplně od začátku. Budou potřebovat trochu více času, aby si na jiný jazyk zvykly. Buďte trpělivý a ta chvíle přijde.
Rutina je základ
Základem výuky je rutina. Je lepší mít kratší výuky ve stejný čas a den. Pro hodně malé děti stačí i 15 minut. Samozřejmě tento čas můžete s přibývajícím věkem prodloužit, ale začínejte s kratší výukou. Jak víme, děti neudrží dlouho pozornost, proto nachystejte krátké a rozdílné lekce.
Výhodou výuky doma, je že můžete používat každodenní situace a skutečné věci kolem vás.
– Mluvte o oblečení při oblékání.
– Zatímco uklízíte, nebo si hrajete, můžete pojmenovávat hračky v angličtině.
– Při vaření, nebo při jídle a nakupování učte názvy jednotlivých jídel a způsobů vaření.
Škola hrou
Děti se učí samy od sebe, když se baví. To znamená, když si hrají, nebo mají interaktivní úkoly. Kartičky, obrázky, písně a pohádky. Je tolik různých témat a pracovních listů, které můžete stáhnout z internetu.
Mladší děti milují knihy s obrázky a ilustracemi. Dívejte se společně na obrázky a říkejte slova, zatímco na ně ukazujete. Později můžete zařadit i otázky, typu kde je kočka, jakou má barvu a podobně. Také tím, že poslouchají čtenou pohádku, si děti zvyknou na tón a intonaci v angličtině, což je dle mého názoru velice důležité a často opomíjené později ve školách.
No a další, čeho se někteří z vás možná obává, jsou písně. Písně jsou pro malé děti nejefektivnějším způsobem jak se naučit anglicky. Nejen anglicky, samozřejmě.
Gramatika
Není nutné učit malé děti gramatiku. Namísto ní je učte fráze a složení vět a otázek. Slyšení gramatiky používané v kontextu od útlého věku pomůže vašemu dítěti používat ho přirozeně správně, když jsou starší. A jsme u toho, jak jsem se já stala bilingvální. Rodiče mluvili česky a ve škole, jelikož jsme bydleli v zahraničí, jsem slyšela angličtinu. S přáteli po škole, opět jen angličtinu, ale doma, u večeře pouze češtinu. Než jsem se vrátila do české republiky, nevěděla jsem co je to předpřítomný čas, minulý čas nebo přítomný. Tuto teorii jsem se naučila až po tom, co jsem bezchybně mluvila anglicky.
Jakýkoliv si zvolíte přístup a jakoukoliv osnovu si přichystáte, držte se jedné rady. Učte s radostí, v klidu a bavte se u toho.